dinsdag 13 januari 2009

maandag 12 januari 2009

Updaten

Ik moet dringend de oefeningen voor onze cursus afhandelen.

Heb het Web 2.0 wereldje nu wel beter gevolgd, en ben ook lid geworden van face book (feestboek onder de vrienden genoemd). Heel leuk om met vrienden van vroeger terug contact op te nemen. Ook veel gemakkelijker dan lange telefoons : je neemt contact wanneer je tijd hebt, en de ander reageert als die tijd heeft. Gedaan met jengelende kinderen als je juist aan telefoon hangt. Foto's en video's delen op een handige manier. Leuk op facebook is ook dat je op de hoogte blijft van je favoriete muziekgroep, tv-programma en natuurlijk ook van de activiteiten van de bib !

Een opleiding "Web 2.0 hype of opportuniteit"

Komt zeer goed uit : ik heb me ingeschreven op 't werk voor een cursus Web 2.0

staat op het programma :

Programma

1. Wat is Web 2.0 en waarom is dit belangrijk voor onze organisatie?
2. Het veranderde communicatiemodel
3. Een overzicht van Web 2.0-diensten
- Corporate blogs en hun gebruik in het kader van externe communicatie
- Corporate podcasting - uw eigen radiostation?
- Videocasting - uw eigen YouTube-imperium?
- Wiki's - iedereen op dezelfde pagina, letterlijk & figuurlijk
- Sociale netwerken - ons kent ons, wie is wie?
- RSS of automatische distributie van online nieuws
4. De praktische toepassingen
- Samenwerken via een wiki
- Een professionele blog aanmaken
- RSS-feeds gebruiken
- Online monitoring voor de doe-het-zelver
- Professionele online monitoring
5. Hoe deze nieuwe technologie toepassen op externe communicatie?
6. Do's-and-don'ts, praktische tip

dinsdag 21 oktober 2008

Wikipedia voorstelling

Vandaag geven we in de les een demonstratie van een Web 2.0 toepassing.
Per twee snijden we een ondewerp aan. Jorg en ikzelf kozen ervoor Wikipedia te bespreken, waarschijnlijk de bekendste wiki ter wereld.

hierbij onze powerpoint voorstelling

dinsdag 7 oktober 2008

blog in de bib

Toepassingen in de bibliotheek ?

* het eerste waar ik aan denk is om een actieve leesgroep te doen bloggen over de boeken die ze samen aan het lezen zijn

* vragen aan auteurs, vooral dan degene die specifiek schrijven over de streek waar de OB gelegen is

vorderingen

Vandaag wat vorderingen gemaakt met de blog

mijn studentcollega's hebben intussen ook niet stilgezeten, kijk maar in de bloglijst
ook die van de lerares zit erbij

nu nog wat zwoegen om er wat mooiere achtergrond op te krijgen

en dat allemaal op mijn verjaardag, jajajaja !!!

dinsdag 30 september 2008

bibenco

Hallo

Hier volgt binnenkort mijn blog

Ik ben momenteel nog in de "ontdekkingsfase" van Web 2.0 toepassingen, dus nog even geduld voor hier een zinnige indeling komt.

Tijdens de les inhoudelijke ontsluiting (bibliotheekopleiding) is het de bedoeling dat we hieraan werken.

groetjes
Sandra